Gedurende méér dan 1000 jaar, vanaf haar oprichting door Saint-Remacle tot de Franse Revolutie, oefende het abdijprinsdom van Stavelot-Malmedy een economische, politieke, religieuze en artistieke invloed uit over een uitgebreid gebied, dat de grenzen van België ver overschreed, met name van de Loire tot aan het Duitse keizerrijk.

Het Museum van het prinsdom Stavelot-Malmedy biedt een route – tegelijkertijd modern, intelligent en ludiek – doorheen de verbazingwekkende geschiedenis van een Staat van het Ancien Régime. Een oude verzameling prenten en muziekbladen, artefacts en kunstwerken werden op vernuftige manier samengebracht door toepassing van de meest recente multimediale technieken. Na een bezoek aan het museum komt de betekenis van de abdijkerk uit de XIde eeuw, grenzend aan het museum en opgegegraven door de archeologen, tot volle ontplooiing.

Ontdek ook de ruimte “Espace Wibald”, Rijksabt, de Gouden eeuw van de abdij Stavelot in de XIIde eeuw.

De archeologische overblijfselen

De overblijfselen van de abdijkerk uit de XIde eeuw, die onlangs werden blootgelegd en begrijpelijk gemaakt voor de leek, zijn opgenomen op de lijst van de 159 bezittingen van het erfgoed van Wallonië. De sleutelperiode van de oprichting ervan valt samen met de regeerperiode van de abt Poppon. Het plan werd opgevat in de dubbele essentie van kloosterkerk en bedevaartskerk en is zo gebleven tot het eind van de XVIIIde eeuw. De hoofdbeuk wordt voorafgegaan door een indrukwekkende toren, gerestaureerd in 1534, waarvan echter enkel de benedenverdieping van ongeveer 15 meter hoog overblijft. Vervolgens leidt de hoofdbeuk (gedeeltelijk opgegraven) naar het monnikenkoor, dat opnieuw in vroegere staat kon worden teruggebracht dankzij het speurwerk van de archeologen. Nadat de bezoeker het museum van het prinsdom heeft bezocht en virtueel in de abdijkerk heeft kunnen binnentreden dankzij de nieuwe 3D-technieken, kan hij reëel rondwandelen van het dwarsschip naar het koor en van de hoofdbeuk naar de crypte en de imposante tegenwoordigheid van de muren op zich laten inwerken die verdwenen zijn na de Franse Revolutie.

Voor groepen van 15 of meer, bezoek het museum als groep en profiteer van onze speciale aanbiedingen!

?>